روش تولید و بافت فرش ماشینی و دستبافت

فرش های ماشینی توسط ماشین آلات و دستگاه های اتوماتیک و برقی بزرگ مدرن و به روز دنیا که توسط کامپیوترها کنترل می شوند، در مدت زمان کوتاه و سریع در ابعاد و اندازه های استاندارد بافته می شوند. فرش های دستبافت توسط چند فرد به صورت دستی و در مدت زمان طولانی تر از پایین دار قالی به بالا بافته می شود. اندازه و ابعاد فرش به دار قالی بستگی دارد و فرش ها می توانند در ابعاد و اندازه های متفاوت بافته شوند که گفتنی است بافت فرش دستبافت بسیار سخت و وقت گیر است اما این عمل در ایران هنر قدیمی و زیبایی به حساب می آید و بسیار قابل تحسین است.

                                                تابلو فرش ماشینی


تعداد رنگ و جنس الیاف و مواد به کار برده شده در تابلو فرش ماشینی و دستبافت

در بافت فرش، هر چه تعداد و تنوع رنگ بیشتر باشد، فرش جلوه ی زیباتری خواهد داشت. حداقل رنگی که می توان در فرش های ماشینی به کار برد 8 الی 14 رنگ می باشد زیرا رنگ ها به صورت تزریقی و یا چاپی توسط ماشین آلات و دستگاه های بافندگی اتوماتیک انجام می شود ولی در فرش های دستبافت می توان بیشتر از 50 رنگ استفاده کرد. در بافت فرش های ماشینی که توسط ماشین آلات و دستگاه های به روز دنیا انجام می شود از الیاف مصنوعی، آکریلیک، ابریشم مصنوعی و پلی استر می باشد. جنس الیاف به کار برده شده در فرش های دستبافت عبارت اند از ابریشم طبیعی، پشم و کرک و پنبه با کیفیت که به طور طبیعی به دست می آیند و با کیفیت هستند.

                                                   تابلو فرش دستبافت

طول عمر و هزینه فرش های ماشینی و دستبافت

عمر فرش های ماشینی بسته به کیفیت و نوع الیاف به کار رفته ی آن ها نهایتا تا 20 سال یا کمتر است ولی فرش های دستبافت با کیفیت تا چندین سال می توانند مورد استفاده قرار گیرند و حتی نسل به نسل منتقل شوند و ارزش آن ها بیشتر شود. فرش های دستبافت به علت داشتن کرک، پشم و پرز زیاد، هرچقدر بیشتر پا بخورند نه تنها از شفافیت و رنگ آن ها کاسته نمی شود بلکه با ارزش تر می شوند اما در فرش های ماشینی به علت داشتن پرز کمتر، نرمی و لطافت و شفافیت اولیه را از دست می دهند. هزینه ی خرید فرش های دستبافت نسب به فرش های ماشینی بیشتر است به علت الیاف بهتر و وقت زیادی که صرف بافت آن ها می شود.

                                         تفاوت تابلو فرش ماشینی و دستبافت


تفاوت های ظاهری فرش های ماشینی و دستبافت

لبه های فرش های دستبافت اکثرا ناهموار است زیرا با دست کوک میخورند اما در فرش های ماشینی لبه های فرش توسط دستگاه های بافندگی دوردوزی می شوند و همگی هموار و یکنواخت هستند. گره های فرش های دستبافت کوچ و بزرگ هستند به علت اینکه کار دستی است ولی در فرش های ماشینی گره های فرش کاملا یکنواخت هستند. ریشه های انتهای فرش های ماشینی در آخر توسط دستگاه ها به فرش دوخته می شوند ولی در فرش های دستبافت ریشه ها در انتهای فونداسیون و دار قالی است که جزئی از فرش است.

                                       تابلو فرش دستبافت و ماشینی